February 7, 2012

::....Muhasabah Diri....::

Fuhhh...itu je yang mampu aku taip sekarang...
Sebenarnya kenapa aku aktifkan blog sejak dua menjak ni?
Ye..sebab aku perlukan ruangan untuk aku meluahkan apa yang terpendam...
HIPOKRIT? aku paling tak suka orang yang macam ni...
Honestly i said, im not good enough...
yap...mengaku pada kelemahan diri sendiri..
aku rasa tak perlu nak definisikan segala kebaikan diri, supaya nanti orang akan kagum...
"wahh..baiknya dia..solehahnye dia.."

lagipun, ini laman peribadi..pada Facebook/twitter mungkin bila kita terlalu banyak meluah rasa..
orang naik menyampah dengan kita..
tapi terus terang, i just dont bother others...
Bila someone post something yang agak panas, kita pon komen, menggunakan ayat2 perli...
Tak rasa ke perbuatan kita amek tahu status orang lain tu, sama je macam kita amek perihal tepi kain orang...
Kalau marah or geram sangat pun. cakap2 sesama kawan sudahla..tak perlu nk post another status..
"geramnye dengan sipolan bin sipolan..buat status macam kau sorang je ade fb..."

Aku pegang pada prinsip..nanti kalau benda yang sama berlaku pada kita..macam mana?
tapi ni pendapat aku je lah kan...
Perangai aku pun kadang2 pelik jugak..
biasa la..manusia berubah...
walaupun kau dihantar ke sekolah agama...
tapi hidayah orang lain2 kan..

Mana yang baik, aku ambil....mane yang buruk jadikan sempadan..
lagipun aku bukan jenis yang outspoken..buat benda melulu..
marah pun kurang sangat sebab aku kurang meluahkan perasaan tidak puas hati depan2...
tapi yelah..kita manusia biasa...tak kan selalu je boleh bersabar kan..
kadang2 ade jugak terlepas satu dua..

Jujur, aku bukannye baik....
banyak kekurangan pada diri ni...
sebab dalam hidup aku pun berlaku macam2..
ramai orang kata, kisah2 dalam novel yang bahagia...derita melampau ke...reka cipta je..
Tapi ingatlah bahawa..manusia tiap jalan hidup nya berbeza..
kalau kau hidup tak dilanda ujian, dugaan...kau beruntung....
tapi dalam kita tak sedar..kita sedap2 makan...ade yang menahan lapar dahaga..
sedang kita bergurau senda dengan kawan2....kita tak tahu..ade orang sedang dirogol ke..dibunuh ke..didera ke...
tak pun, masa kita solat, kita baca quran..tahu tak kita ramai yang sedang buat maksiat...
elok2 kita ada suami ke isteri ke keluarga ke...sedar ke kita ade yang yatim piatu..

bila tengok berita, macam2 jadi..tapi selagi kita tak ditimpa..kita tak kan tahu derita orang2 dil luar sana..
tak perlu jauh2, sesama rakan pon boleh tahu...masing2 ade masalah tersendiri..
Aku memang cukup minat tentang kehidupan...
Sebab bagi aku, secara rasionalnya...setiap yang berlaku pasti ada sebab...
dulu sekolah menengah buat karangan, faktor2 remaja lari dari rumah...faktor2 perceraian..faktor2 kecemerlangan...macam2 kita tulis..kita belajar...
tapi kenapa ramai yang tak ambil benda tu ke dalam diri...

see..tiap yang berlaku pasti ade punca dan sebab..
sebagai manusia biasa, kita jangan sesekali pandang rendah pada orang...
contoh:

  • dia hensem ..kaya...sebab apa? sebab keturunan dia..baik2..family ambil berat..akhlak terjaga..mak ayah berpangkat dan berpendidikan
  • Bila dia tak hensem, buruk, hodoh.....kenapa? sebab keturunan dia, baka dia macam tu..sekeliling dia macam tu...
Pada kita menunding jari sesama sendiri, lebih baik sekiranya kita tunding jari pada kelemahan kita sendiri..ada apa yang tak kena pada diri kita..kenapa jadi macam tu..macam ni...
cari penyelesaian..supaya kita boleh betulkan keadaan..

Aku berkata2 atas dasar rasional...bukan nak memberi ceramah..hanya sekadar meluahkan apa yang terbuku di hati...
sebab pengalaman banyak mengajar aku erti kehidupan...
insyallah..benda yang sama tak akan jadi pada anak2 aku nanti...
yang buruk jadikan sempadan..yang baik jadikan tauladan...

Tiap perkara yang terjadi, aku selalu kaitkan dengan macam2..
be positive..open our mind...critical thinking..
yang paling penting..sebelum kita ubah orang, sebelum kita mengata orang..
kita cermin diri sendiri dulu...
tak salah kalau nak tegur, tapi sebaiknya ukur pada kemampuan diri sendiri...

aku tak kisah sesiapa yang terbaca, sebab blog ni pun, bukan di expose kepada public..
tak diwarwarkan pun..pada yang sudi singgah...mungkin akan lebih mengenali aku siapa...
apa yang berada dalam blog ni, hanya pandangan peribadi..
andai tergurs hati, ampun maaf aku titipkan..
andai terasa tak puas hati..tak payahlah bace..kan..huhu

Manusia punyai akal untuk berfikir..
Lidah untuk berbicara...
Telinga untuk mendengar..
Tangan untuk menaip..

Terserah, anda yang menilainya..kita kan negara demokrasi...selamat maju jaya...



No comments:

Post a Comment

meh..jangan segan jangan malu..buat macam rumah sendiri