February 5, 2012

~~Siapa jodohku (2)~~

Ya..aku masih di usia 21...usia yang baru untuk memasuki alam dewasa...
Dah genap 21 tahun 5 hari aku bernafas di muka bumi ini..macam2 terjadi dalam hidup aku..
Putus cinta....sakit hati....cemburu....menyesal..semua adalah....
Yap, aku tau...couple haram...berzina hati, lidah...
tapi xsemua manusia punyai hidayah yang sama level...
Bila Allah nk beri kita ujian, dia gelapkan hati kita...
Dia beri semua yang kita nak...dan kita pun makin jauh jauh jauh dari Dia..
Bila kita dah terlalu jauh, kita akan diuji dengan ujian...
Sebenarnya ujian2 ini adalah untuk menyedarkan kita...
supaya kembali pada Dia...

Aku percaya tiap apa yang terjadi semua ada hikmah..
kenapa dipertemukan dengan yang salah sebelum dipertemukan dengan yang sebenarnya..
Bagi aku, Dia nak kita betul2 bersedia..belajar dari pengalaman...
menjadi yang lebih baik dan lebih sempurna..
betul, tak semua orang di dunia ni sempurna..
tapi kita boleh berubah untuk jadi sempurna kan...

Dan hikmahnye sekarang, aku lebih penyabar..
ya, aku akui..pengalaman sebelum ni banyak buat aku lebih tenang dan rasional..
Aku akui, adam yang hadir dalam hidup aku sebelum ni, panas baran orangnye..
dulu masa sekolah menengah, aku boleh dikatakan orang yang 'mood swing'..
kadang2 bila mama membebel...aku cepat membidas...aku nak aku yang betul,, yang menang..
tapi bila terfikir, kenapa Allah aturkan perkenalan kami sedangkan dia bukan jodohku..

Apa yang aku dapat simpulkan dari 3 tahun perkenalan kami..
dia banyak ajar aku tentang kehidupan...
banyak bagi kata2 semangat pada aku..
pada siapa yang mengenali diriku...tahu macam mane kisah hidup aku sebenarnya...
dia banyak kekurangan...memang cepat sangat melenting, panas baran, mengongkong...berbahasa kasar...
dan aku yakin, hikmahnya sepanjang perkenalan ini, aku si gadis kuat..
tak gentar orang nak caci hina aku...sebab aku dah cekalkan hati aku...

Mungkin sebab nilah...aku ingin terus mencari calon suami..
bagi aku, tiada istilah couple2..
sebab aku mencari seorang adam yang boleh bimbing aku..
aku mencari suami...pengalaman hidup menjadikan aku kuat..
tapi tipulah kalau kata xpernah menangis kan...
dan aku perlukan seseorang untuk berkongsi..
supaya aku tau, aku tidak keseorangan di dunia ni..

Kepada pemilik tulang rusukku. Akan ku mencari dan mendapatkanmu. Akan ku sentiasa menanti dan berdoa agar dipertemukan denganmu. Jika bukan di sini, mungkin di syurga nanti..Amin

p/s: Aku tak kesah, andai siapa yang terbaca post ni, akan fikir macam2 tentang aku...hakikatnya, tak semua orang tau apa yang aku lalui dalam hidupku, kalau aku tak kuat, mungkin sudah lama aku takde kat dunia ni...kepada penggemar novel, kadang2 mungkin penah terlintas kt kepala korang yang ni semua cerita rekaan je..tapi percaya ke tak, aku rasainya dalam hidup aku..dan Alhamdulillah, aku masih dapat bertahan untuk menerima ujian dari DIA...
 

1 comment:

  1. tersentuh irama kalbu ku membaca titipan bisu dr mu..andai suara itu suara dr hati mu ku tahu betapa kebahagiaan yg dimilik bkn hak milik kita yg abadi...kita perancang..tuhan yg mnentukan...kita bijak...tp Tuhan itu lbh bijaksana..yg terukir itu tdk semstinya indah...yg terhias itu tdk semstinya cantik..ku tdk pasti ketika ini hati mu sdh dimiliki atau trsimpa sunyi disudut memori brduri...maaf ku trjumpa laman ini dlm diri ku tat kala ku sdg mncari ....mngubat hatiku yg gelisah...maaf klu diri mu sdh brpunya..ku bkn brmain sandiwara..tp skadar mngukir lensa cerita duka brsama...andai kita ad prsamaan..itu kbetulan ...kita merencana..Tuhan yg mngilhamkan sketsa buat kita...mudah-mudahan Allah mnyentuh hati mu untuk mncari tulang rusukmu yg dicari, yg dimiliki oleh mu selama ini...

    FB: https://www.facebook.com/jumbo.qaseh

    ReplyDelete

meh..jangan segan jangan malu..buat macam rumah sendiri